1. Media

Onder de media verstaan we alle dragers van informatie. Denk aan kranten, tijdschriften, televisie en internet. Het medialandschap in Nederland verandert continu. De oplages van tijdschriften dalen de afgelopen jaren flink, iedereen is steeds online en radio en televisiegebruik is anders dan 10 jaar geleden. 

Uit het Grote jongerenonderzoek 2025, (Mediahuis, 2025), blijkt dat jongeren gemiddeld 5,1 uur per dag op hun mobiele telefoon kijken. Ook reageren jongeren positief op het telefoonverbod in het VO.

Social Media zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij en ze worden door diverse doelgroepen gezien als het belangrijkste communicatiemiddel. Whatsapp, Youtube, Facebook, Instagram, Pinterest en Snapchat zijn populaire apps waarbij de gebruikers informatie verspreiden.

Toch is NOS nog steeds het belangrijkste nieuwsmerk onder jongeren.

Bron: newcom.nl/socialmedia2025

Uit het Nationaal Social Media Onderzoek 2025, (Newcom, 2025) blijkt dat de het gebruik op de grotere platforms toeneemt. 

Opdracht: 1.1 Eigen mediagebruik

Breng nu je eigen mediagebruik in kaart in een tabel (zie voorbeeld, hieronder). Maak een top 5 van de door jou gebruikte populairste media. Noteer bij ieder medium hoeveel minuten per week je hieraan besteedt en noteer waar je dit medium voor gebruikt.

Medium top 5 Gemiddel aantal min. p/w Ik gebruik dit medium, omdat...
1. ............................................................ ............ ..........................................................
2. ............................................................ ............ .........................................................
3. ............................................................ ............ .........................................................
4. ............................................................ ............ .........................................................
5. ............................................................ ............ .........................................................

Opdracht: 1.2 Wat wel, wat niet?

Volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2025 blijken jongeren zich door het veel gebruiken van Social Media minder gelukkig voelen. Een derde van de jongeren voelt zich na het gebruik weleens verdrietig, onzeker of depressief. Dit heeft verschillende oorzaken.

Voel jij je weleens rot na het gebruik van Social Media? Zo ja, waarover precies? Post je alles? Wat wel en wat niet? Wat post je absoluut niet en waar heb je geen moeite mee? Laat jij je gegevens overal achter?

Maak een lijst van 10 do's en/of don'ts die betrekking hebben op jouw Social Media-gedrag.  Wat zou jij absoluut wel of niet doen op Social Media.

Wanneer je klaar bent met de opdrachten, lever je deze in op Teams in de map Media.

Maak jouw eigen website met JouwWeb