4. Trends
Gebeurtenissen wereldwijd worden tegenwoordig direct gecommuniceerd. Zelfs in minder dan een uur kan een topic trending zijn.
Door Social Media kan alles wereldnieuws worden: van wat je buurjongen vanavond eet tot de nieuwe danspasjes van je klasgenoot.
Trends of Hype?
Bewust of onbewust: iedereen doet mee aan trends, rages en hypes. (Weet je trouwens wat het verschil is?)
Als je kijkt naar trends in de media zijn er diverse zaken die opvallen. Niet alleen beelden, kleuren en typografieën gaan 'met de tijd' mee, maar ook opvattingen, normen en waarden worden vertaald naar de media.
Mediamakers willen aansluiten bij de behoeften van hun doelgroep en proberen die zo goed mogelijk te bereiken door deze te verleiden met een aantrekkelijk 'uiterlijk'.





Door verschillende mediauitingen van een bepaald product of merk naast elkaar te zetten, vallen trends op. Zo valt je misschien op dat het 'witte' medialandschap door de jaren heen gekleurder geworden is en dat er vaker een niet-hetero in beeld is. De trend inclusiviteit draagt hieraan bij.



Opdracht: 4.1 Trends in de media
Je maakt voor deze opdracht drie moodboards die een sfeer weergeven van mediauitingen uit een bepaald decennium. Je gaat als volgt te werk:
- Kies vijf verschillende merken die al meerdere decennia bestaan. Denk aan bijvoorbeeld Nike, McDonalds, Albert Heijn, Marlboro, Chanel of KLM.
- Kies daarna drie decennia na 1960 (bijvoorbeeld de 70's, 90's en 00's)
- Zoek nu van ieder merk een mediauiting uit ieder gekozen decennium en plaats die op het moodboard met als onderwerp dat decennium.
- Als alle media-uitingen erop staan, kleed je ieder moodboard sfeervol aan met bijvoorbeeld bijpassende kleuren, typografieēn en andere passende beelden.
Als je klaar bent, plaats je de drie moodboards in de juiste map, op Teams.
Maak jouw eigen website met JouwWeb