2. Doelgroep

Bedrijven zijn actief op bepaalde markt. De markt is de 'plek' waar aanbieders en afnemers elkaar ontmoeten. H&M en Daily Paper zijn bijvoorbeeld actief op de kledingmarkt en KLM en Easyjet zijn aanbieders op de markt van luchtvaart. Aanbieders willen het liefst een groot deel van de markt bedienen en gaat daarvoor de strijd aan met zijn concurrenten.

Bedrijven kunnen hun marketingactiviteiten het beste richten op één of enkele doelgroepen. Als een bedrijf álle klanten van de markt wil bereiken, is er een grote kans dat niemand zich voelt aangesproken. 

Marktsegmentatie

De totale markt is op te delen in verschillende doelgroepen. Dit noemen we marktsegmentatie. Je kunt hiervoor diverse criteria gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan leeftijd, geslacht, besteedbaar inkomen of leefstijl als criterium. Zo richt het merk Vans zich op de skateboard-, snowboard- en surfscene. Hun mediauitingen sluiten daarop aan en de doelgroep zal zich aangesproken voelen.

 

Tabel: Segmentatiecriteria

Opdracht: 2.1 Doelgroep GLR

Bekijk de bovenstaande tabel en omschrijf nu de doelgroep van het Grafisch Lyceum Rotterdam. Doe dit in tabelvorm. Zo kun je makkelijk de punten uitwerken die in de tabel staan genoteerd.

Persona's

Een bedrijf wil in zijn mediauitingen natuurlijk zijn doelgroep bereiken. Om dat makkelijker te maken, worden er vaak persona's (of ijk-personen) gemaakt. Een persona is een fictief persoon die model staat voor een hele doelgroep. Het is een handig hulpmiddel bij het ontwerpen van media-uitingen, zoals advertenties. Zo kun je je bijvoorbeeld afvragen of de door jouw verzonnen 'Thomas' de advertentie wel cool zal vinden.

Hieronder zie je twee voorbeelden van persona's.

Opdracht: 2.2 Persona's

Maak de doelgroep van het Grafisch Lyceum Rotterdam 'levend' door twee fictieve persona's te maken. Je kunt in Adobe Express de tool 'Text to image' gebruiken. Met een gedetailleerde prompt, genereert Adobe Express bruikbaar beeldmateriaal. Aan de beelden voeg je passende tekst toe, zodat de persona levensechte eigenschappen krijgt.

Je mag zelf kiezen voor een uitwerking, zolang deze maar verzorgd en overzichtelijk is. Je kunt een van bovenstaande voorbeelden gebruiken als voorbeeld. Verwerk de doelgroepgegevens uit de vorige opdracht in iedere persona.

 

Wanneer je klaar bent met de opdrachten, lever je deze in op Teams in de map Media.