7. Verleiden

Laat jij je weleens verleiden door reclames? Men denkt graag van niet, maar onbewust gebeurt het sneller dan je misschien in eerste instantie denkt.

Hoewel reclames door veel jongeren worden ontvangen als uitermate irritant, zijn gratis apps en platformen afhankelijk van deze advertentie-inkomsten. Om te voorkomen dat advertenties worden genegeerd of direct worden weggeklikt, doet de reclamemaker er alles aan om de aandacht van zijn doelgroep te vangen.

Het AIDA-model wordt gebruikt als hulpmiddel bij het ontwerpen van promotionele uitingen, omdat het rekening houdt met typisch menselijk gedrag.

Attention: 'Hey, wat is dat?'

Interest: 'Wow, dat ziet er cool uit'

Desire: 'Ik wil dat hebben...'

Action: 'Ik ga het nu kopen'

(Satisfaction: 'Ik ben blij met mijn aankoop')

Opdracht 7.1 Verleiden

Ruim 2 miljard mensen in de wereld eten insecten, zoals sprinkhanen, mieren, rupsen en krekels. In onze samenleving is dat (nog) niet heel erg populair. Het internationale bedrijf BugBites wil daarom een campagne starten om hun nieuwe BugBurger te promoten. 

De BugBurger is een hamburger met dezelfde bite als een runderburger, alleen gemaakt van een mix van meelwormen, rupsen en sprinkhanen. Voor Social Media moet een digitale uiting worden gemaakt, die volledig voldoet aan de punten van het AIDA-model.

Je kunt kiezen uit de volgende twee opties

- een instagram post (individueel)

- een TikTok (individueel of samen met een klasgenoot)

Voor deze opdracht mag je geen gebruik maken van bestaand beeldmateriaal van internet. Je mag wel gebruik maken van de tool 'Text to Image' van Adobe Express, om je eigen beeldmateriaal te maken met behulp van AI. Dit beeld kun je dan vervolgens bewerken in Photoshop.

Wanneer je klaar bent met de opdracht, lever je deze in op Teams in de map Media.