5. Media op straat

Vanaf onze eerste levensjaren, proberen bedrijven ons te verleiden met reclames. Een reclamecampagne is altijd gericht op een bepaalde doelgroep: jong en/of oud, man en/of vrouw, hoog- en/of laagopgeleid, etc. Op basis daarvan formuleren bedrijven een boodschap en kiezen ze één of meer media om hun doelgroep te bereiken. 

Tijdens deze les gaan we het veld in en onderzoeken we hoe verschillende doelgroepen worden aangesproken. We gaan op zoek naar verschillende soorten communicatie-uitingen op straat.

Op straat worden we met verschillende communicatie-uitingen overvallen. Via billboards, blow-up mediaschermen, etalages, posters, prullenbakken, luchtsingels bereiken verschillende boodschappen hun doelgroep. Het doel hoeft niet altijd overtuigen te zijn, zoals bij reclameborden. Het doel kan ook zijn om ons te informeren. Denk maar aan de informatieborden op het Centraal Station. Daarnaast kunnen uitingen op straat ook andere doelen dienen, zoals het activeren van het schoon houden van de buurt. Soms is het doel puur esthetisch, zoals een schildering of een gedicht op een muur.

Opdracht: 5.1 

Ga de straat op in en maak foto’s van diverse communicatie-uitingen op straat. De uitingen kunnen bestaan uit beeld, tekst of beeld en tekst. Je moet de foto’s zelf maken met je telefoon. Denk aan verschillende soorten media zijn: billboards, reclame borden, etalages etc. Je werkt als dat mogelijk is in tweetallen, maar je kunt de opdracht ook individueel maken.

Zoek 10 verschillende een communicatie-uitingen op straat en maak hier een foto van:

  1. een reclame voor een feest/festival, dat jou aanspreekt
  2. een billboard gericht op sportieve mannen
  3. een boodschap speciaal voor toeristen
  4. een heel lelijk logo
  5. een heel krachtig logo
  6. een boodschap op de grond
  7. een uiting op een ‘gekke’ plek
  8. een kunstzinnige uiting
  9. een boodschap met een bijzondere betekenis
  10. een uiting waar je heel hard om moet lachen

Plaats je foto's in de juiste volgorde in een document en licht jouw keuze kort toe.

Als je klaar bent, lever je de opdracht in, in Teams.  

MEDIA LES MEDIA OP STRAAT DEEL 2

 
+Plaats de 10 foto's die je vorige les hebt gemaakt in een document (word, indesign) en zet er bij ieder foto bij welke het is. (Geef een goede toelichting)
 
+Je gaat nu in jouw gekozen Adobe programma een billboard ontwerpen en maakt daar een mockup van. Je gebruikt elementen uit de 10 foto’s die je vorige les gemaakt hebt. Het billboard bevat in ieder geval de volgende slogan:

KOM STUDEREN AAN HET GLR.

 

Gebruik in ieder geval het logo van het GLR. Verder ben je vrij om er iets moois van te maken. 

+Inleveren op Teams

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb