6. Guerrilla Marketing 

Het begrip Guerrilla marketing is tegenwoordig erg populair terwijl het eigenlijk al sinds de jaren 80 bestaat. Tegenwoordig zien bedrijven in dat het niet alleen om marketingbudget draait maar dat ook met een bescheiden budget de doelstellingen bereikt kunnen worden. Door een speciale ludieke, creatieve marketingcampagne op te zetten, veel ophef te creëren en de media haar werk te laten doen kunnen er grote resultaten behaald worden.

Che Guevara, Guerrilla Leider

Voorwaarden voor een goede guerrillacampagne

Het klinkt ideaal, lage kosten en een goed resultaat. In de praktijk gaat dat niet zo gemakkelijk. Het goede resultaat komt voort uit een speciale creatieve actie die veel ophef creëert. Het is moeilijk om zo’n campagne te bedenken. Tevens balanceren deze acties vaak op de rand van het toelaatbare. Ga je te ver dan zal dit negatieve publiciteit opleveren. Guerrilla Marketing is dus niet risicoloos maar kan fantastische resultaten behalen.

Een goede guerrillacampagne voldoet aan de volgende voorwaarden:

  1. De campagne is origineel, zowel qua inhoud als qua vorm
  2. De guerrilla actie is onverwacht en onvoorspelbaar (een soort overval)
  3. Het bereik van de actie kan worden vergroot door middel van een buzz. Bijvoorbeeld, mensen maken foto’s en posten het op Insta of TikTok
  4. De doelgroep ziet in de actie de kernwaarden van het product of merk terug
  5. De guerrilla actie is perfect getimed en geplaatst en speelt bijvoorbeeld in op de actualiteit, productlancering of een bepaalde gebeurtenis.
  6. De guerrilla actie maakt het gevoel van sympathie los

Oriëntatieopdracht

Werkvorm: Groepjes van 4-6 personen

Bron beelden: http://marketingology.nl/top-50-guerrilla-marketing-voorbeelden/

Je docent deelt per groepje een aantal verschillende beelden uit van guerrillacampagnes van uiteenlopende merken. Bekijk deze verschillende beelden en bespreek met elkaar welke campagne je het beste vindt voldoen aan de voorwaarden van een goede guerrillacampagne (zie lijst voorwaarden hierboven). 

Maak vervolgens een top drie van de campagnes die volgens jullie het sterkst is. Maak hier een foto van en plaats deze, met een toelichting in je inlevermap in Teams.

Pleinbioscoop in actie

Pleinbioscoop sfeerimpressie: https://www.youtube.com/watch?v=4Jb3rKjsG4U

Iedere zomer is er in Rotterdam ongeveer twee weken lang Pleinbioscoop. In het stadscentrum kunnen bezoekers iedere avond in de buitenlucht genieten van een geselecteerde film.

We gaan uit van de volgende (fictieve) situatie:

Er zijn deze editie minder subsidies binnengehaald dan voorgaande jaren en het is ook steeds lastiger om voldoende sponsors te vinden. Komend jaar moet de organisatie bezuinigen op het promotiebudget. Toch is het van belang dat het plein iedere avond voldoende bezoeker trekt. De kaartverkoop is immers ook een bron van inkomsten.

Verzin met je groepje een guerrilla actie die eraan bijdraagt dat het plein helemaal vol komt te zitten. Door jouw actie gaat er een buzz door de stad; Iedereen heeft het over Pleinbioscoop. Jullie actie is zo opvallend, dat mensen er foto’s van maken en verspreiden via social media. Je actie werk je zo ver mogelijk uit. Aan het eind van volgende les pitcht ieder groepje zijn guerrilla actie aan de rest van de klas. Na de presentaties  sla alles goed op en lever je je werk in, in de inlevermap.

Maak jouw eigen website met JouwWeb